Íme a legfontosabb jövő évi adóváltozások
A 2026. évi adóváltozások Magyarországon az állami költségvetés bevételeinek növelése és a gazdasági versenyképesség javítása érdekében számos fontos módosítást tartalmaznak. A változások célja, hogy a közszolgáltatások fenntartásához szükséges forrásokat biztosítsák, miközben az adórendszer egyszerűsítésére és a gazdaság ösztönzésére is figyelmet fordítanak.
1. Személyi jövedelemadó (SZJA):
Nem nő a személyi jövedelemadó kulcsa (15%). Változik viszont a minimálbér és a garantált bérminimum összege. Előbbi bruttó 322 000 forintra, utóbbi bruttó 372 800 forintra emelkedik. A korábban beharangozott hírekkel szemben nem csökken ugyanakkor a szociális hozzájárulás (SZOCHO) mértéke, változatlanul 13% marad.
A nyugdíj- és egészségpénztári befizetések egy részét az eredeti céljukon túl adómentesen ingatlancélokra is fel lehet használni. Továbbá 2025. december 1. és 2026. április 30. között átmenetileg ismét lehet majd SZÉP-kártyával hidegélelmiszert vásárolni.
Kriptoeszközzel végrehajtott ügyletekből származó jövedelemmel kapcsolatban változik az adókiegyenlítés ideje és így a számítás módja.
2. Általános forgalmi adó (ÁFA):
Az ÁFA alanyi adómentesség értékhatára emelkedik, méghozzá lépcsőzetesen. A tervek szerint először 2026-ban 20 millió forintra, majd 2027-ben 22 millió forintra, végül 2028-ban pedig 24 millió forintra emelkedik. További újdonság még, hogy az áfabevallásokat 2026. július 1-től még részletesebb adattartalommal kell benyújtania az adózóknak. A módosítások fő célja, hogy minél több vállalkozást tereljenek az eÁFA rendszer használata irányába.
Kedvezményes (5%-os) kulcs alá fog tartozni jövő évtől a háziasított szarvasmarha húsa.
3. Vállalkozói adók:
Örülhetnek az átalányadózó egyéni vállalkozók, az elszámolható költséghányaduk 40%-ról előbb 45-re, majd 2027-ben 50 %-ra emelkedik. Megszüntetik továbbá a szocho adóalapszorzót a főállású egyéni vállalkozónál, ezzel konkrétan csökkentve a fizetendő adó mértékét.
Változnak a KIVA (kisvállalati adó) határai is: a belépéshez szükséges árbevétel 6 milliárd forintra, a létszámkorlát 100 főre, a bennmaradási határ 12 milliárd forintra, és 200 főre emelkedik. A cél, hogy a jogosultak köre minél szélesebbé váljon.
20%-kal emelik a mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló értékhatárát, szintén növelve ezzel a jogosult vállalkozások körét.
Új társaságiadó (TAO) kedvezmény is elérhető lesz azok számára, akik legalább 100 millió forint értékű kármentesítési beruházást, vagy barnamezős beruházást eszközölnek.
4. Különleges adók:
Az érintetteknek újra számolni kell a reklámadóval, új fogalmak kerültek bevezetésre a globális minimumadó kapcsán, csökken a kiskereskedelmi adó és az új fejlesztésekért cserébe adókedvezményt kaphatnak az energiaellátók.
Hasznosnak találta a cikket?
Iratkozzon fel a hírlevelünkre!